Litt fysisk aktivitet kan forebygge depresjoner.

Det er noe som mange av oss har opplevd: en rask, liten tur i frisk luft bedrer humøret. Nå har vi fått en forskningsrapport som stadfester dette inntrykket.

Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag fylke (HUNT) er en av verdens største og mest omfattende populasjonsbaserte helseundersøkelser. Alle i fylket som var over 20 år, ble undersøkt mellom januar 1984 og februar 1986. Av 85100 individer svarte nesten 75000 på et omfattende spørreskjema vedrørende livsstil og helse, og de ble deretter undersøkt medisinsk.  Deltagelsen var meget god, nesten 88 % av dem man henvendte seg til, svarte på spørreskjemaet og møtte opp til undersøkelsen.

Alle deltagerne ble fulgt opp 9 til 13 år senere, og deres helsetilstand notert. I en publikasjon som nylig er offentliggjort (1), ble sammenhengen mellom fysisk aktivitet og utvikling av depresjoner og tilfeller av angst undersøkt.

Symptomer på depresjoner og angst ble notert ved undersøkelsen start, og ingen som hadde slike symptomer ble med videre i undersøkelsen, som altså bare inkluderte helt friske personer uten angst eller depresjon. Dette utgjorde til sammen om lag 34 000 personer. Deres mentale helsetilstand ble vurdert ved hjelp av et omfattende spørreskjema.

Ved starten av undersøkelsen ble alle spurt om graden av fysisk aktivitet (spasering og/eller svømming).  De fikk fem grader av aktivitet å velge i mellom: ingen aktivitet, mindre enn en gang om uken, en gang i uken, to til tre ganger i uken, og nesten hver dag. De ble så bedt om å anslå hvor mange minutter de gjennomsnittlig brukte på sin fysiske aktivitet. Ved å kombinere svarene på disse to spørsmålene var det mulig å beregne omtrent hvor mange minutter i uken hvert individ brukte på fysisk aktivitet.

Forskerne fant ingen relasjon mellom angst og graden av fysisk aktivitet. Men for opptreden av depresjoner var det en tydelig sammenheng: fysisk aktivitet reduserte forekomsten av depresjon. Det gledelige med resultatene var at det skulle relativ liten fysisk aktivitet for å oppnå et gunstig resultat.

Det var nok å drive moderat fysisk aktivitet, det vil si en times tid i uken, for å forebygge depresjon. De kunne beregne at om lag 12 % av nye tilfeller av depresjoner kunne unngås av bare en times fysisk aktivitet i uken. Mens den fysiske aktivitets betydning for forebyggelse av hjerte- og karsykdommer øker med graden av aktivitet, fant altså forskerne ut at for depresjoner, var det ingen bedre virkning om en trente mer enn en time i uken.

En times trening hadde like stor effekt i alle aldersgrupper og var uavhengig av kjønn, utdannelse, ekteskap og sosial klasse.

Det er en hyggelig og oppbyggende observasjon: litt fysisk aktivitet kan hjelpe mot dårlig humør!

Med hilsen fra Kaare R. Norum, som ønsker alle sine blogglesere en god tur!

 

  1. S.B. Harvey og medarbeidere:  Exercise and the Prevention of Depression: Results of the HUNT Cohort Study. In Am.J. Phyciatryonline. (doi:10.1176/appl.ajp.2017.16111223)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s