Proteinbehov eller rettere sagt behov for aminosyrer i en riktig blanding.

 

Kroppen vår skal ha energi til det daglige strev. Men kroppen skal ha mer enn det: vitaminer, mineraler, fettsyrer som den ikke kan lage selv, og aminosyrer for å bygge opp proteiner.

Proteiner er en viktig del av all organisk materiale. Cellene i både dyr og mennesker inneholder proteiner. Proteiner er igjen bygget opp av kjeder av 20 forskjellige aminosyrer. Mange av aminosyrene kan kroppen lage selv ut ifra enklere byggesteiner. Men noen aminosyrer er såkalt essensielle; vi klarer ikke å lege dem, men må ha dem tilført via proteiner. Alle dyriske proteiner inneholder de aminosyrene vi trenger. Men aminosyrene som bygger opp planteproteiner inneholder ikke alle disse aminosyrene. Heldigvis er det slik at ulike planteproteiner inneholder ulike aminosyrer. Så ved å spise en blanding av planteproteiner, kan vi få en for oss fullverdig blanding av aminosyrer. Det er årsaken til at f.eks. i land der grunnføden er risbasert, så blander man rismåltidet med belgfrukter. Proteinene i belgfrukter og ris gir til sammen den riktige blandingen av aminosyrer som kroppen har behov for. Det er også grunnen til at i land der grunnføden er pasta eller annen mat av hvete, bruker man litt ostestrø på toppen av risen eller litt melk på grøten. Det gir den rette blandingen av aminosyrer til vårt behov.

Men en ting er sammensetningen av proteinene som skal gi oss den rette sammensetning av aminosyrer. Et annet spørsmål er hvor meget protein bør vi spise?

De nordiske anbefalingene for hva vi bør spise av proteiner følger det som Verdens Helseorganisasjon har kommet frem til: vi bør daglig spise om lag 0.75 gram protein per kg legemsvekt. Dette svarer til at omtrent 15 % av den daglige energitilførsel bør være fra proteiner. Dette klarer seg også for individer i vekst.

Det har lenge vært hevdet at idrettsfolk burde spise mer proteiner for å ha nok aminosyrer til å bygge opp den ekstra muskelmassen som skal til for å prestere toppresultater. Det er en misforståelse. Folk som trener meget, spiser også mer mat og de får mer en nok av aminosyrer ved å spise mer av den maten som de vanligvis gjør. Idrettsfolk trenger altså ikke spise ekstra piller eller pulvere av protein for å bli bedre i sine øvelser.

Hva så med eldre folk? Stort sett har vi ment at de eldre også klarer seg med de aminosyrene som proteinene i deres kosthold gir. Men mange eldre har dårlig appetitt og spiser lite. Det er derfor viktig at eldre har måltider som inneholder nok proteiner. Vi vet at hos mange eldre svinner muskelmassen, og en dårlig muskulatur øker risikoen for fall og benbrudd, noe som kan føre til varig uførhet og økt dødsrisiko.

Dette er årsaken til at eldre mennesker ikke bør gå på slankekurer. Et kosthold som slanker en overvektig eldre person, fører ikke bare til at fettet forsvinner.  En slik kur fører også til tap av muskelmasse.

En nylig offentligjort undersøkelse fra USA har sett nærmere på sammenhengen mellom muskelstyrke og inntak av proteinrik føde (1). Forskerteamet undersøkte sammenhengen mellom inntak av protein, både animalsk og vegetabilsk, og tap av styrken i håndgrepet hos eldre. Styrken i håndtrykket er et godt mål på generell muskelstyrke. Undersøkelsen gikk over 6 år og omfattet om lag 1800 kvinner og menn. Personene som deltok i undersøkelsen var en undergruppe av den kjente befolkningsundersøkelsen som startet i Framingham, en by i nærheten av Boston, USA.

Forskerne fant at et høyt proteininntak forhindret tap av muskelkraft hos eldre over 60 år. Undersøkelsen konkluderte med at et høyt proteininntak hos eldre kan bidra til å beholde muskelkraft og derved kan hjelpe til med å forebygge nedsatt mobilitet hos eldre voksne. De fant ingen forskjell om proteinet kom fra animalsk eller vegetabilske kilder.

Den generelle konklusjon er vel at det er viktig for eldre å ha et godt og regelmessig kosthold uten for meget av fett og sukker. Dermed vil proteinmengden i kostholdet automatisk øke.

 

Hilsen

Kaare R. Norum

  1. 1. Dietary Protein Intake Is Protective Against Loss of Grip Strength Among Older Adults in the Framingham Offspring Cohort. McLean RR, Mangano KM, Hannan MT, Kiel DP, Sahni S. in J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2016 Mar;71(3):356-61. doi: 10.1093/gerona/glv184. Epub 2015 Nov 2.

 

One thought on “Proteinbehov eller rettere sagt behov for aminosyrer i en riktig blanding.

  1. Reblogged this on Helsepersonell for plantebasert kosthold and commented:
    Høyere inntak av proteiner, også proteiner fra planteriket, kan forebygge aldersbetinget muskelsvinn hos eldre. Dette skriver ernæringsprofessor (professor emeritus) Kåre Norum i oppsummeirng av forskning fra USA på ernæringsbloggen sin i innlegget «Proteinbehov eller rettere sagt behov for aminosyrer i en riktig blanding.». Les mer her!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s