Middelhavskost – Viktig hjerneføde.

Hjernen har kroppens største energibehov. Det er vesentlig glukose eller blodsukker som forbrennes for å skaffe hjernen energi. Under denne omsetningen dannes det tallrike reaktive biprodukter, såkalte oksidanter. Om disse ikke tas hånd om, vil de kunne skade hjernevevet. Men hjernevevet og blodet har tallrike antioksidanters, slik at det som regel går bra. På sikt, vil imidlertid selv et lite underskudd på antioksidative stoffer kunne skade hjernevevet.

På denne bakgrunn har vi fra ernæringshold fremhevet betydningen av å innta rikelig med matvarer som inneholder antioksidanter. Derved kan hjernen beskyttes mot oksydative skader, som kan føre til svekket hukommelse og utvikling av Alzheimers sykdom.

Men disse rådene har, til nå, bare vært basert på indirekte kunnskaper, og ikke på eksperimentelle undersøkelser.

I mai i år ble en randomisert, klinisk undersøkelse om kosthold og aldersrelatert kognitiv svikt publisert i JAMA Internal Medicine (1). Studien var spansk, deltagerne, både forskere og pasienter var fra Barcelona.

Det var om lag 500 personer med i undersøkelsen, omtrent like mange kvinner som menn; alderen var mellom 55 og 80 ved starten av undersøkelsen, som varte i nesten 5 år. Personene som var med i undersøkelsen, hadde alle høye risikofaktorer for å utvikle hjerte-karsykdommer. De fikk derfor alle en diett som skulle redusere risikoen for slike sykdommer. Materialet ble ved loddtrekning delt i tre grupper, en fikk bare råd om å ha et kosthold med lite av mettet fett, det var den såkalte kontrollgruppen.

De andre to gruppene (eksperimentgruppene) ble satt på et ganske strengt Middelhavskosthold. Det kostholdet er vesentlig basert på et høyt inntak av vegetabilske, friske råvarer, i hovedsak bladgrønnsaker, rotfrukter, friske frukter og bær og friske urter.   Kostholdet inneholder ganske små porsjoner av kjøtt, fisk, egg og ost til måltidene.  Energiinntaket skal svare til energiforbruket og saltmengden i kostholdet er lavt. Litt vin hører med i Middelshavskostholdet! En av de eksperimentelle gruppene hadde et tillegg på 1 liter prima (virgin) olivenolje i uken, den andre eksperimentelle gruppen hadde i tillegg til Middelhavsdietten 30 gram nøtter daglig.  Blandingen besto av 15 gram valnøtter, 7.5 gram hasselnøtter, og 7.5 gram mandler.

Hukommelse og andre kognitive funksjoner ble testet ved førsøkets begynnelse og ved avslutning, som gjennomsnittlig var etter vel 4 år.

Resultatene viste en tydelig kognitiv bedring hos de som hadde levd på et middelhavskosthold med tillegg av olivenolje eller nøtter, mens kontrollgruppen fikk i løpet de vel fire årene forsøket varte en nedsatt kognitiv funksjon. Fordelene ved Middelhavskostholdet var uavhengig av kjønn, energiinntak, utdannelsesnivå, apolipoprotein genotype, vaskulære risikofaktorer og alder. Det siste er viktig. Det er altså aldri for sent å starte med et kosthold som vil holde hjernen i orden!

Funnene som ble presentert, er i god overensstemmelse med tidligere epidemiologiske undersøkelser. Disse har vist at et middelhavskosthold med rikelig av olivenolje synes å dempe på utvikling av hukommelsestap og Alzheimers sykdom. Men funnene i den refererte publikasjonen gir oss langt sikrere data fordi undersøkelsen er en velorganisert randomisert, eksperimentell og prospektiv undersøkelse. Og slike finnes det dessverre ikke mange av innen ernæringsfaget.

Hva betyr dette for oss som ikke bor ved Middelhavet? Budskapet bør være mer bruk av frukt og friske grønnsaker, nøtter og olivenolje i det daglige kostholdet, og dempe noe på bruken av smør og annet mettet fett. I tillegg bør vi spise mindre kjøtt. En hel liter olivenolje i uken passer dårlig inn i et norsk kosthold. Men vi kan bruke adskillig mer enn vi vanligvis gjør, og øke inntaket av nøtter! En daglig spiseskje tran vil gi oss verdifulle flerumettede fettsyrer, dessuten er tranen tilsatte store mengder antioksidanter for at den ikke skal harskne. Og det er ikke farlig å innta mer av det som navnet på denne blogger sier: grovt brød og poteter.

Kaare R. Norum

1.C Valis-Pedret, A Sala-Vila, M Serra-Mir et al: Mediterranean Diet and Age-Related Cognitive Decline. A Randomized Clinical Trial. JAMA Intern med. Published online May 11, 2015. Doi:10.1001/jamainternmed.2015.1668

3 thoughts on “Middelhavskost – Viktig hjerneføde.

  1. Den ble kjempebra! ( og jeg som er glad i både nøtter og olivenolje kommer til å bli tykk som en liten gris….)

    Sendt fra min iPad

  2. Dette er interessant! Middelhavskost er rik på belgvekster, som bønner, linser og kikerter som er viktige kildertil protein, jern og flere andre næringsstoffer i middelhavskosten. Belgvekster er rike på antioksidanter. Kunne også dette være en medvirkende faktor? Hva med norsk rapsolje? Den har enda gunstigere fettsyresammensetning enn olivenolje. Den er bare ikke forsket så mye på som på olivenolje.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s