Verdens Helseorganisasjon (WHO) gir nye råd om inntak av sukker.  

The 4. mars i år kom WHO med nye anbefalinger om hvor mye, eller kanskje bedre sagt, hvor lite sukker folk bør spise. De nye retningslinjene kalles «Guidelines on sugars intake for adult and children» (1).

WHO har arbeidet med de nye retningslinjene i over ett år, og fått både ros og ris. Ris fra næringsmiddelindustrien og drikkevareprodusentene, som mener at det ikke er farlig hverken å spise eller drikke søte saker. Det har også fremkommet negative reaksjoner fra ernæringssakkyndige, som mener at WHO ikke har vært strenge nok.

I de nye retningslinjene anbefaler WHO at både voksne og barn skal inntak mindre enn 10 % av energien fra «free sugars». WHO påpeker videre at en reduksjon av de frie sukkerartene til mindre enn 5 % av det totale energiinntaket, eller omtrent 25 gram per dag, vil gi ytterligere helsefordeler.

Begrepet «free sugars» eller frie sukkerarter omfatter monosakkarider, som glukose og fruktose, og disakkarider, som sukrose, eller vanlig sukker, tilsatt til matvarer eller drikker av industri, kokker (både hjemme og borte) eller av forbrukere Begrepet omfatter også sukkerarter som er naturlig til stede i honning, sirup, frukt juice eller frukt juice konsentrater.

WHOs retningslinjer omfatter ikke sukkerarter i frisk frukt og grønnsaker og sukkerarter naturlig til stede i melk, fordi de mener at det ikke er rapportert noen negative effekter av å innta sukkeret fra slike matvarer.

WHO sier videre at det er solid evidens for at et sukkerinntak under 10 % og ned mot 5 %, av det daglige energiinntak, vil redusere forekomsten av overvekt, sukkersyke og tannråte.

Mye av det sukkeret som inntas i dag, er «skjult». En spiseskje med tomatketsjup inneholder en teskje, eller 4 gram, med sukker. En halvliter med vanlig cola inneholder om lag 12 spiseskjeer, eller 50 gram, med sukker.

Inntaket av sukker varier meget fra land til land. I Norge tilsvarer inntaket hos voksne om lag 7-8 % av energiinntaket, mens det i Spania og England er på om lag 16-17 % av energiinntaket. Barn inntar forholdsvis mer sukker enn voksne, og det gjelder i alle land. Sukkerforbruket er som regel høyere i byer enn på landet.

En anbefaling fra WHO om en reduksjon til et sukkerinntak på høyst 10 % av totalenergien ble for første gang offentliggjort i 1989 og ble videreført av en felles rapport fra WHO og Verdens Matvare og Landbruksorganisasjon (FAO) i 2002. Rapporten fra 2002 ble lagt til grunn for WHOs «Globale strategi for ernæring, fysisk aktivitet og helse». Under arbeidet med den globale strategien, der jeg ledet en referansegruppe for WHO, erfarte WHO en ganske intens og usaklig motstand fra drikkevare- og sukkerindustrien (2).

Nå har WHO på nytt anbefalt en reduksjon i sukkerinntaket. Det nye med de siste anbefalingene er at man nå har definert bedre hva som menes med sukker, og at man påpeker at det vil være en helsefordel å redusere sukkerinntaket ned mot 5 % av totalenergien.

Intet nytt under solen: ikke så søt respons på anbefalinger om redusert sukkerinntak.

Samtidig som WHO har arbeidet med sine nye anbefalinger om sukkerinntak, har USAs offisielle eksperter (Dietary Guidlines Advisory Committee,DGAC) drøftet de samme problemstillingene (3). I referat fra deres møte i november 2014 kom det frem at USA vil anbefale omtrent det samme som WHO nå gjør.  Og så skjer det samme som for vel 10 år tilbake : USAs  Grocery Manufacurers Associations, The American Beverage Association og The Sugar Association angriper DGAC på en usaklig måte. De prøver å skape usikkerhet om ekspertenes arbeid og kompetanse. Sukkerindustrien og dens medspillere mener at sukker ikke er skadelig, og at man derfor ikke trenger noen råd fra myndighetene om å redusere inntaket!

Dette viser igjen hvordan berørte matvareindustrier kan villede konsumenter, og at vi alle må være på vakt mot feilinformasjoner fra mat- og drikkevareprodusenter. Men det er ikke lett; denne industrien arbeider ofte med mellommenn eller forskere og media-folk som mot betaling eller andre goder uttaler seg slik industrien ønsker. Resultatet av denne virksomheten når forbrukerne som regel via pressemeldinger som finner veien til aviser, radio og fjernsyn. Det er ikke rart at folk blir forvirret om hva som er et sunt og helseriktig kosthold.

Kaare R. Norum
(1) The WHO recommendation is summarized on the WHO website at: http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/

(2) Norum K R : World Health Organization`s Global Strategy on diet, physical activity and health: the process behind the scenes.  in Scand J Nutrition, 49: 83-88; 2005.

(3) Big Sugar Is Watching You: Four Ways the Food Industry Is Trying to Rig the Game – The Equation

http://blog.ucsusa.org/big-sugar-is-watching-you-four-ways-the-food-industry-is-trying-to-rig-the-game-635

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s