Håpet om vektreduksjon er ikke så lysegrønt som reklamen sier.

Det blir stadig flere overvektige i hele verden. Folk flest vil gjerne bli kvitt sine ekstra kilo, og det spekulerer mange i.

I den senere tid har det i aviser og blader stått en rekke godt synlige reklamer som påstår at grønn te og «grønn kaffe» (urøstete kaffebønner) inneholder stoffer som gjør at man går ned i vekt. De som produserer og markedsfører slike «grønne» produkter, sier at de inneholder stoffer som reduserer opptaket av fett fra tarmen, og at stoffene øker energiforbruket.

Disse påstandene har blitt gjenstand for en grundig studie av Pilou Janssens og medarbeidere (1), som undersøkte både energiomsetningen og fettabsorpsjonen hos 60 kvinner og menn før og etter 12 ukers behandling med ekstrakt av grønn te. Forsøket var placebo-kontrollert. Det vil si at halvparten av forsøkspersonene fikk ekstraktet, mens den andre halvparten bare fikk placebo («jukseekstrakt»). Ekstrakten fra grønn te og placebo ble gitt som kapsler, og forsøkspersonene visste ikke hva de fikk.

Resultatene ble nylig offentliggjort i det prestisjetunge amerikanske tidsskriftet Journal of  Nutrition.

Forsøket viste at det ikke var noen endring, hverken i fettopptaket fra tarmen eller i kroppens energiomsetning hos dem som fikk ekstraktet av den grønne teen. Det var heller ingen endring i kroppssammensetningen etter behandling med ekstrakt av grønn te.

Konklusjonen er klar: Påstanden om at grønn te virker slankende er ikke riktig.

Det er trist å se at så mange firmaer spekulerer i folks ønsker om å gå ned i vekt. Dersom en overvektig person drikker grønn te, uten sukker, i stedet for sukkerholdige coladrikker, vil dette føre til en vektreduksjon. Men da kunne en heller bare drukket vanlig te, eller bare vann.

Hva er det som gjør at folk stadig blir lurt til å kjøpe produkter som egentlig bare er humbug? Den viktigste årsaken er vel at folk flest ikke vet nok om ernæring og helse. Folk vet ikke hva kroppen trenger av næringsstoffer og hvordan man best kan tilfredsstille kroppens behov av slike stoffer. Denne uvitenheten spekulerer useriøse forhandlere i. Da er det bra at gode forskere tar opp påståtte gode virkninger og tester ut om det er sant som reklame og forhandlere påstår.

På lang sikt bør en vanlig grunnutdannelse i våre skoler inneholde langt mer ernæring og helselære enn hva mønsterplanene inneholder i dag. Folk flest vet mer om sin bil, hva den trenger og hvordan den virker, enn hva de vet om sin egen kropp, hva den trenger og hvordan den virker.

Kaare R. Norum

1.P LHR Janssens, R Hursel & M S Westerterp-Plantenga: Long-Term Green Tea Extract Supplementation Does not Affect Fat Absorption, Resting Energy Expenditure and Body Composition in Adults in J of Nutrition March 4, 2015 doi:10.3945/jn.114.207829

 

 

 

 

Verdens Helseorganisasjon (WHO) gir nye råd om inntak av sukker.  

The 4. mars i år kom WHO med nye anbefalinger om hvor mye, eller kanskje bedre sagt, hvor lite sukker folk bør spise. De nye retningslinjene kalles «Guidelines on sugars intake for adult and children» (1).

WHO har arbeidet med de nye retningslinjene i over ett år, og fått både ros og ris. Ris fra næringsmiddelindustrien og drikkevareprodusentene, som mener at det ikke er farlig hverken å spise eller drikke søte saker. Det har også fremkommet negative reaksjoner fra ernæringssakkyndige, som mener at WHO ikke har vært strenge nok.

I de nye retningslinjene anbefaler WHO at både voksne og barn skal inntak mindre enn 10 % av energien fra «free sugars». WHO påpeker videre at en reduksjon av de frie sukkerartene til mindre enn 5 % av det totale energiinntaket, eller omtrent 25 gram per dag, vil gi ytterligere helsefordeler.

Begrepet «free sugars» eller frie sukkerarter omfatter monosakkarider, som glukose og fruktose, og disakkarider, som sukrose, eller vanlig sukker, tilsatt til matvarer eller drikker av industri, kokker (både hjemme og borte) eller av forbrukere Begrepet omfatter også sukkerarter som er naturlig til stede i honning, sirup, frukt juice eller frukt juice konsentrater.

WHOs retningslinjer omfatter ikke sukkerarter i frisk frukt og grønnsaker og sukkerarter naturlig til stede i melk, fordi de mener at det ikke er rapportert noen negative effekter av å innta sukkeret fra slike matvarer.

WHO sier videre at det er solid evidens for at et sukkerinntak under 10 % og ned mot 5 %, av det daglige energiinntak, vil redusere forekomsten av overvekt, sukkersyke og tannråte.

Mye av det sukkeret som inntas i dag, er «skjult». En spiseskje med tomatketsjup inneholder en teskje, eller 4 gram, med sukker. En halvliter med vanlig cola inneholder om lag 12 spiseskjeer, eller 50 gram, med sukker.

Inntaket av sukker varier meget fra land til land. I Norge tilsvarer inntaket hos voksne om lag 7-8 % av energiinntaket, mens det i Spania og England er på om lag 16-17 % av energiinntaket. Barn inntar forholdsvis mer sukker enn voksne, og det gjelder i alle land. Sukkerforbruket er som regel høyere i byer enn på landet.

En anbefaling fra WHO om en reduksjon til et sukkerinntak på høyst 10 % av totalenergien ble for første gang offentliggjort i 1989 og ble videreført av en felles rapport fra WHO og Verdens Matvare og Landbruksorganisasjon (FAO) i 2002. Rapporten fra 2002 ble lagt til grunn for WHOs «Globale strategi for ernæring, fysisk aktivitet og helse». Under arbeidet med den globale strategien, der jeg ledet en referansegruppe for WHO, erfarte WHO en ganske intens og usaklig motstand fra drikkevare- og sukkerindustrien (2).

Nå har WHO på nytt anbefalt en reduksjon i sukkerinntaket. Det nye med de siste anbefalingene er at man nå har definert bedre hva som menes med sukker, og at man påpeker at det vil være en helsefordel å redusere sukkerinntaket ned mot 5 % av totalenergien.

Intet nytt under solen: ikke så søt respons på anbefalinger om redusert sukkerinntak.

Samtidig som WHO har arbeidet med sine nye anbefalinger om sukkerinntak, har USAs offisielle eksperter (Dietary Guidlines Advisory Committee,DGAC) drøftet de samme problemstillingene (3). I referat fra deres møte i november 2014 kom det frem at USA vil anbefale omtrent det samme som WHO nå gjør.  Og så skjer det samme som for vel 10 år tilbake : USAs  Grocery Manufacurers Associations, The American Beverage Association og The Sugar Association angriper DGAC på en usaklig måte. De prøver å skape usikkerhet om ekspertenes arbeid og kompetanse. Sukkerindustrien og dens medspillere mener at sukker ikke er skadelig, og at man derfor ikke trenger noen råd fra myndighetene om å redusere inntaket!

Dette viser igjen hvordan berørte matvareindustrier kan villede konsumenter, og at vi alle må være på vakt mot feilinformasjoner fra mat- og drikkevareprodusenter. Men det er ikke lett; denne industrien arbeider ofte med mellommenn eller forskere og media-folk som mot betaling eller andre goder uttaler seg slik industrien ønsker. Resultatet av denne virksomheten når forbrukerne som regel via pressemeldinger som finner veien til aviser, radio og fjernsyn. Det er ikke rart at folk blir forvirret om hva som er et sunt og helseriktig kosthold.

Kaare R. Norum
(1) The WHO recommendation is summarized on the WHO website at: http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/

(2) Norum K R : World Health Organization`s Global Strategy on diet, physical activity and health: the process behind the scenes.  in Scand J Nutrition, 49: 83-88; 2005.

(3) Big Sugar Is Watching You: Four Ways the Food Industry Is Trying to Rig the Game – The Equation

http://blog.ucsusa.org/big-sugar-is-watching-you-four-ways-the-food-industry-is-trying-to-rig-the-game-635