Fett i maten og på kroppen

Diskusjonen om hvilken rolle fett i maten har  for vår helse har pågått i mange ti-år. Nå har den dukket opp igjen, vesentlig på grunn av publikasjoner som påstår at det «ikke lenger er så farlig å spise smør og melkefett». Slike utsagn har fått stor oppmerksomhet i både fjernsyn, aviser og blader. Folk blir forvirret.

De studier som «friskmelder» mettet fett er vesentlig basert på oversiktsartikler, og der kostholdet har vært studert ved hjelp av spørreskjema.

Det er meget vanskelig å få vite hva folk egentlig spiser. Folk husker faktisk ikke hva de har spist, og en rekke av såkalte kosthold/helse studier i befolkningsgrupper sier lite om sammenheng mellom kosthold og helse. Det kommer av at nøyaktigheten av registreringen av hva folk virkelig har spist, er altfor dårlig.

Skal man med stor sikkerhet få vite om hvordan kosthold påvirker helse, må dette gjøres i klinisk kontrollerte studier, der kostholdet er nøye registrert. Slike studier har tydelig vist at f.eks. redusert inntak av mett fett senker risikoen for hjerte-karsykdommer (1), og slike studier har vært grunnlaget for både nasjonale og internasjonale retningslinjer for et sunt kosthold.

En ny undersøkelse fra Sverige tar problemstillingene om diett-fettets betydning for flere helseparametre opp på nytt. Det nye i denne studien er at de har undersøkt hva et økt inntak av energi i form av ulike fett-typer fører til.  Resultatet av undersøkelsen er nylig publisert i to artikler i prestisjetunge tidsskrifter. Den første (2) beskriver hvor det ekstra fettet blir lokalisert, den andre (3) ser på hva den ekstra fett-tilførselen betyr for en del risikofaktorer for hjertekarsykdommer.

Studien var en såkalt dobbel blind, randomisert studie, der to grupper i 7 uker fikk fettrike muffins  i tillegg til sitt vanlige kosthold. Det var to typer muffins, en type inneholdt mettet fett, som palmeolje, den andre typen inneholdt flerumettet fett, som solsikkeolje. Det at studien var dobbelt blind betyr at hverken de som spiste eller de som undersøkte individene visste hva slags muffins som ble fortært. Det at den var randomisert betyr at type muffins ble bestemt ved loddtrekning.

Begge gruppene gikk opp i vekt, men det var tydelige forskjeller på hva overvekten skyltes. De som fikk muffins med mettet fett gikk opp i vekt vesentlig ved å øke sitt fettvev, mens de som fikk umettet fett gikk opp i vekt vesentlig ved å øke sin fettfattige kroppsmasse.  Spesielt interessent var det at fett i lever og rundt tarmene økte betraktelig hos dem som spise muffins med mettet fett, mens dette ikke skjedde hos dem som spiste ekstra med flerumettet fett.  Økt fett i lever og rundt tarmene gir økt risiko for utvikling av diabetes.

Risikofaktorer for utvikling av hjertekarsykdommer ble beskrevet  i den andre publikasjonen. Økt energi i form av flerumettet fett førte til en senkning av forholdet mellom total kolesterol og  HDL kolesterol, en reduksjon av LDL:HDL forholdet og en nedsatt apolipoproteinB:A1 ratio, eller sagt på en annen og mer forståelig måte: overskudd av flerumettet fett førte til at  det «gode» blodkolesterol økte og det «farlige» sank.  Disse endringer er gunstige med hensyn til fremtidig utvikling av hjertekarsykdommer.

Det viktige med disse publikasjoner er at de gir opplysninger om risikofaktorer for sukkersyke og hjertekarsykdommer  hos mennesker som legger på seg. Det er altså også viktig for folk som øker sin kroppsvekt å ta hensyn til det fettet de spiser.Dessuten har resultatene  betydning i vår tid, fordi  befolkningens vekt stadig øker.

Videre viser undersøkelsen tydelig at mat-fettets sammensetning har betydning for konsentrasjonen av kolesterol i blodet. Med andre ord: de gamle sannheter om at mettet fett øker blodkolesterol, og at flerumettet fett senker blodkolesterol, holder fortsatt!

Kaare R. Norum

1.Hjermann I, Byre KVB, Holme I, Leren P. Effect of diet and smoking intervention on the incidence of coronary heart disease. Lancet 1981: 1303-10.

2.Rosqvist F, Iggman D, et al. Overfeeding Polyunsaturated and Saturated Fat Causes Distinct Effects on Liver and Visceral Fat Accumulation in Humans. Diabetes 2014; 63: 2356-68.

3. Iggman D, Rosqvist F. et al. Role of Dietary Fats in Modulating Cardiometabolic Risk  During Moderate Weight Gain: A Randomized Double-Blind Overfeeding Trial (LIPOGAIN Study).J Am Heart Assoc. 2014;3:e001095.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s